Vaše kolo se skládá z pevných a pohyblivých částí, které jsou často vystaveny blátu, špíně a nečistotám.
Aby se nezačaly zhoršovat vlastnosti vašeho oblíbeného kola, je třeba ho pravidelně udržovat, čistit, mazat.
Čistěte pravidelně
Pravidelný plán údržby (měsíční, týdenní nebo častěji, v závislosti na typu jízdy) je důležitý. Pokud trávíte spoustu času ve vlhkých, bahnitých podmínkách nebo pokud jezdíte tvrdě, rychle a často, naplánujte si častější čištění kola.
Kdo maže, ten jede
Pro dobrý výkon je zásadní udržovat řádně vyčištěné a namazané pohyblivé součásti kola.
Mazání chrání pohyblivé části kola před nadměrným opotřebením v důsledku tření a také pomáhá předcházet korozi.
Pozor ale na nadměrné množství maziva, které přitahuje nečistoty a jiné abrazivní částice. Obecně platí, že přebytečné mazivo by mělo být před jízdou na kole vždy pečlivě setřeno.
Prostředky na čištění kol
Čisté hadry: Mějte je po ruce pro všechny úkoly spojené s mazáním, olejem a voskem a pro všeobecné čištění a sušení.
Kartáče: Máte několik velikostí a tvarů, abyste se dostali na těžko dostupná místa, abyste odstranili špínu, na kterou samotné oplachování nestačí. Staré zubní kartáčky fungují skvěle.
Voda: Při opatrném používání může být voda užitečným nástrojem, ale buďte opatrní. Voda, zejména když vychází z vysokotlaké hadice, může způsobit poškození citlivých ložisek.
Mýdlo / jiný čistič: K čištění rámu používejte zředěný saponát na mytí nádobí nebo speciální čistič na mytí kol.
Odmašťovač: Odmašťovač vyčistí gumové části a řetěz. Vyvarujte se petroleje nebo terpentýnu.
Mazivo na řetěz: Správné mazání řetězu pomáhá prodloužit životnost hnacího ústrojí kola. Na čistý řetěz vždy naneste mazací olej.
Mokré nebo suché lubrikanty
Mokré mazivo je nejlepší použít, když budete jezdit ve vlhkých podmínkách. Silně přilne k hnacímu ústrojí a je méně pravděpodobné, že se v dešti opláchne. To znamená, že se na něm budou držet také nečistoty a štěrk, takže nezapomeňte setřít přebytečný lubrikant.
Suché mazivo vyniká v suchém prostředí. Nečistoty a štěrk se méně drží na suchém mazivu, ale suché mazivo se snadno vypláchne, zejména v dešti.
Co a jak čistit
Většinu špinavých součástí kola lze vyčistit opatrným otřením vlhkým nebo suchým hadrem. Ostatní součásti vyžadují občasné kartáčování, čištění a domazávání.
Umývání kola vysokotlakou hadicí (vapkou) může způsobit poškození citlivých ložiskových systémů na celém kole. Při mytí vodou proto postupujte opatrně.
Největší pozornost věnujte hnacímu ústrojí (přední řetězové kroužky, zadní kazeta, zadní měnič převodů a řetěz)
Čtyři hlavní kroky:
1. Začněte umytím rámu kola
Pomocí kbelíku s teplou mýdlovou vodou a kartáče jemně vydrhněte špínu a špínu. Pracujte shora dolů, očistěte řídítka, náhlavní soupravu, horní trubku, sedlovku, přední vidlici a brzdy. Pokud máte kotoučové brzdy, snažte se udržovat mýdlo v dostatečné vzdálenosti od rotorů a brzdových destiček.
K čištění rotorů můžete použít speciální čistič rotoru nebo alkohol. Dokončete vydrhnutím řetězových vzpěr, řetězových kroužků, klik a zubů. Dále čistou vodou a kartáčem opláchněte všechny součásti ve stejném pořadí, v jakém jste je vyčistili. Poté kolo vysušte několika čistými a suchými hadry.
2. Vyčistěte a namažte řetěz
Váš řetěz je jednou z nejvíce ohroženou komponentou vašeho kola. Často jej čistěte a mazejte, abyste zpomalili opotřebení. Používejte hadr a odmašťovač. U opravdu špinavých řetězů můžete použít speciální čištič řetězů.
Lubrikant nanášejte pomalu a pečlivě na každý článek. Nechte lubrikant „zavadnout“ a poté setřete přebytečné mazivo.
Obecně promazávejte řetěz vždy, když skřípe nebo vypadá „suchý“. Mazání po jízdě za mokra pomůže předejít rezivění řetězu.
3. Promažte páky brzd a páku přehazovačky
Po umytí kola pravidelně kápněte 2 – 3 kapky maziva na čepy brzdových pák a čepy pák přehazovačky. Často je kontrolujte (zejména za mokra) a příležitostně je promažte, aby mohly efektivně fungovat.
4. Promažte lanka a přehazovačku
Naneste pečlivě mazivo na otočné části. Dávejte pozor, aby se mazivo nedostalo od brzdových destiček.